rss
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites

Wednesday, 7 November 2012

SINOPSIS CERAMAH “Seronoknya Belajar”


Ceramah motivasi “Seronoknya Belajar” merupakan idea yang timbul oleh penceramah hasil kajian yang terdapat dalam diri sendiri dan juga setelah meninjau beberapa masalah orang sekeliling.

Ceramah ini menekankan bagaimana perasaan yang seronok, sedap, best itu yang akan timbul untuk belajar termasuklah mengulangkaji pelajaran, membaca, menghasilkan nota, mengadakan kumpulan perbincangan dan sebagainya. Modul ini juga terkandung cara yang tertentu dalam menggapai perasaan itu dan seterusanya dapat membantu pelajar mencapai matlamat dalam peperiksaan.

Sasaran modul ini diketengahkan untuk memberi pendedahan kepada para pelajar semua lapisan umur khususnya yang akan menghadapi peperiksaan yang terbesar iaitu UPSR, PMR, SPM, STPM, Matrikulasi mahu pun yang telah menjejakkan kaki ke universiti.

Keseronokan dalam belajar sebenarnya berseni dan seni tersebut terkandung dalam ceramah yang disampaikan. Pelbagai pendekatan yang boleh dilakukan dalam mencapai kesoronokan tersebut dan seterusnya bibit-bibit motivasi akan hadir dalam diri para pelajar.

Jadi, sedikit sebanyak unsur sikap mempengaruhi darjah keseronokan tersebut. Sikap yang dikatakan bebas untuk ditentukan oleh setiap pelajar sama ada dia yang mahukan atau pun sebaliknya. Sekiranya dia memilih untuk seronok, maka seronoklah yang dia dapat dan jika sebaliknya maka itulah yang dia akan dapat.

salam motivasi ^^

2;17am
8/11/2012


0 comments:

Post a Comment