rss
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites

Thursday, 1 November 2012

Disebalik Ceramah 30 Minit part Terakhir




Hari yang ditunggu-tunggu telah tiba. 

Pada malamnya, iaitu sebelum tiba keesokannya aku menghadiri kelas minor yang dilakukan pada waktu malam. Selepas balik kelas aku terlupa kerana perlu menghadiri satu meting rakan Surau. Setelah tamat dalam lebih kurang jam 11.45, aku terus naik dan aku tidak terus untuk prepare tapi aku selesaikan beberapa kerja persatuan yang masih sedikit terbelangkalai. Sebelum aku tertidur, sempat lagi tengok jam, 1.05 pagi..huh..! slide ceramah belum siap lagi yang mana hyperlink yang tunggang terbalik berikutan penambahan beberapa slide.

Dalam hati ada bisikan ‘tak pe,’ esok kelas jam 11pagi. (dilarang tiru statement ni)

Selepas tu, terlenalah aku di hamparan biru-warna kesukaanku..! Enaknya..

Bila dah tersedar tu.. Alamak jam 6.20 pagi dah..! Hari dah cerah.. Tak sempat nak sahur la pulak..(macam tak niat nak puasa je tadi..hehe)

Selalu aku rasa gini.. Dah terlewat bagi aku.. Sedikit kecewa di sini.

Awal-awal lagi aku dah pun mengalami rasa yang tak seronok. Apabila permulaan hari dah rasa macam ni, biasanya sepanjang harilah aku rasa begini. Yang aku perasanlah.. Kebanyakan macam tu.

Seusai mengerjakan persiapan diri dengan solat subuh, sarapan, basuh baju dan sebagainya aku berazam untuk menyiapkan dengan kadar segera. Kadang-kadang gangguan dari luar seperti FB, YouTube dan sebagainya kurang mampu ditepis dengan jayanya.. Biasanya aku terleka. Walau pun mungkin ada perkara yang bermanfaat tapi waktu yang tak sesuai pulak..
                                                                                                   
Jam 9.10pg.

Alamak..! masa masih lagi berbaki satu jam! Jam 10.30 dah kena gerak..

Dengan seluruh kecekapanku, aku terus memecut, membuang mana yang tak perlu, ada yang tambah slide dan sebagainya.

Jam 10.20pg. Aku masih lagi terpacak depan laptop..

Melihatkan roommateku yang sedang bersiap-siap sedikit sebanyak menambah kegetaran gugupku ini..

Tu baru tengok dia, belum masuk tegur lagi.. seluruh pancaindera berperanan dengan cekapnya.

“Hai, kak Tiah g bersiap-siap..” (macam ni rasanya, aku pun lupa dah)

‘Dia mai dah.. Dia tegur aku lah!’

(Jap la.. dalam hati..hehe)

Aku gelak-gelak.

Jam10.30pg aku bersiap-siap mengenakan pakaian specialku yang sedia teriron..

Make up ala kadar..! Sekadar bedak berharga 3.90 dilumur. Entah rata atau tak itu tak penting, yang aku fikir sekarang aku dah pakai baju yang terbaik. Macam raya pula.. Tempias aura pakai baju raya 2 tahun lalu..

Kemudian cepat-cepat aku mendapatkan BFFku yang sangat kusayang.. Uncle Hond namanya (Si Hensemku) yang sedia tersidai kat bawah.. kesian pulak BFFku ni, semalaman kesejukan disirami gerimis dan embun yang dingin menggila (nah, ayat..!) Sekarang ni hari pun mencatatkan suhu yang semakin mula naik.

Bffku.. Tolong aku ye.. Buat kerja elok-elok. Aku cakap macam ni kerana tengok mood dia jugak, silap time dia meragam.. Ok! Aku dah mahu cop yang bukan-bukan. Negatif-negatif ni dah tak ada dalam hidupnya. Ok, ok, sorry ok!

Walau bagaimanapun Alhamdulillah.. Hari ni dia ok je.. Aku yang duk kalut kerana aku rasakan aku dah terlewat. Nak kena set up tempat lagi.. orang 1st pulak tu kena present..haii..(mengeluh nampak)

Dalam perjalanan, aku pecut sampai 100 dan mungkin lebih..heheh jarang sangat kelakuanku yang kurang manis ni.

Sesampainya aku di tempat kejadian..

Beberapa member yang dah berlalu meninggalkan aku dapat aku sertai mereka di tempat pakir motor.. Biar betul.

Dasyat jugak enjin WPT 3195 aku ni. Ni pertama kalinya aku test keserasian antara kelajuan enjin dengan meter motorku.. kelajuan enjin? Entah..

Aku bergegas ke tempat yang dituju..alamak kena tukar bilik pulak memandangkan ada masalah teknikal.

Keadaan aku pula tak payah nak cerita, seram sejuk panas ada semuanya. Rempahnya cukup membuatkan aku seperti ingin memasuki pertandingan pula..

Setelah sesi teknikal tamat dengan cemerlangnya, Pn tanya aku, nak mula ceramah tak hari ni?

Dalam hati ini, tak nakkkkkkkkkkk..!

Apakan daya.. Ini juga yang terluah

“Nak.. Saya cuba ek Pn.”

Tindakan berani mati ini aku terpaksa putuskan memandangkan aku punya alasan yang tersendiri kenapa aku lakukan juga walhal aku masih belum bersedia. Lagipun proses baik pulih teknikal sedikit sebanyak mencelaru emosiku.

Antara alasannya ialah aku mahu belajar paksa diri.

Aku juga nak tengok keberkesanan ceramah hasil daripada sikap aku yang sekiranya disuruh berceramah secara tiba-tiba, aku dah tidak akan teagak-agak selepas ini. Berkesan ke? Emm..


Namun, setelah selesai lebih dan kurang 30 minit, ada beberapa fakta yang masih tertinggal..

Terasa unfinished business kerana pembongkaran fakta yang ingin aku kongsikan bersama mereka tidak terlaksana. Ternyata sedikit mengecewakan.

Selepas berceramah, aku terima banyak surat cinta daripada kawan-kawan sekelas..

Surat-surat tersebut sudah sedia maklum merupakan arahan daripada puan yang mana setiap penceramah yang telah selesai berceramah, setiap orang perlu memberi komen.. 

Jadi inilah yang aku terima.. sememangnya korang pengkritik yang bertauliah.. Sebanyak 26 komen semuanya.. hah! terasa getaran sesudah berceramah hilang begitu sahaja melihatkan surat-surat yang diterima..

Tidak sabar untuk mengetahui isu surat tersebut..

(yang berwarna merah tu sebagai model je. ok)

Macam-macam yang diorang komen..

Ada yang agak panjang tapi aku suka..


 Yang seringkas-ringkasnya ni tak bermakna aku tak suka..


 Semuanya buat aku senyum sorang-sorang..



 Mentang-mentanglah ada sebut pasal ni dalam ceramah tu..


Yang kat atas ni sukar nak faham

 Kelakar



 Semuanya kerana mengimpikan yang satu ni..COUNSELOR THE BEST..!

Apa pun terima kasih yang tidak terhingga buat teman-teman.

Semuanya membuatkan aku rasa bersemangat untuk memperbaiki kelemahan yang telah dinyatakan..

Tanpa kritikan-kritikan yang terbina tu aku takkan sedar akan kelemahan yang telah dilakukan..

Bestlah kawan–kawan aku..!

Lecture paling best..! Terima kasih puan.

-tamat-


Khamis
11/10/2012

0 comments:

Post a Comment