rss
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites

Thursday, 1 November 2012

Disebalik Ceramah 30 Minit part 2




Pada hari yang seterusnya kelas masih berjalan seperti biasa. Aku salah seorang bakal penceramah yang telah dikira mengikut giliran. Namun kelas dimaklumkan tidak ada sesi ceramah dan hanya mendengar taklimat yang disampaikan oleh Pn. Nazariah. Pada kali ini persediaan aku juga masih lagi pada tahap yang kurang memberangsangkan. Peratus persediaan aku pada kali ini semakin menampakkan kemajuan. Tapi aku tetap gelisah. Sekiranya ceramah tu nanti jadi, so gimana aku dong!

Sementara tunggu aku dan seorang sahabat yang tengah set up teknikal tu, Pn. Nazariah datang. Dia menerangkan serba sedikit mengenai view ceramah yang bakal kami sampaikan. Terasa seronok kerana ada teknik baru yang dapat didengar. Idea untuk menyampaikan ceramah tu terasa ada bibit percambahannya.

Antara perkara yang dihighlightkan di sini ialah beliau menekankan: 

-Masa ialah 30 minit.                    
-Ada Q & A,
-Melalui slide adanya pembukaan, isi dan penutup.

Cara penyampaian-komunikasi-niat untuk sharing-

Menurut Puan, nada suara atau tone setting akan terasa lain sekiranya ada niat untuk sharing

Gunakan Kemahiran Asas Kaunseling yang telah dipelajari.

Sekiranya ada pertanyaan, buat sedikit rumusan.

Tidak dilupa juga gunakan komunikasi dalam bahasa Inggeris seperti permulaan, perkenalkan diri dan penutup akhir sekali ucapkan terima kasih.

Alhamdulillah aku rasa ada input yang sangat berguna untuk aku pada hari ini.

Selepas Pn. Menghabiskan taklimatnya itu, aku terasa ingin berjumpa dengannya dan bertanyakan hasil kerja yang dah aku buat. Mungkin aku rasa dapat maklumat lebih sekiranya berjumpa secara face to face, namun rezeki tidak memihak padaku kali ini. Usaha aku pun setakat itu juga. Puan menghilang entah ke mana.

..bersambung..

Selasa,
9/10/2012

0 comments:

Post a Comment