rss
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites

Wednesday, 31 October 2012

Aku Sebagai Fasilitator Kaunseling Kelompok




Pada hari ini aku bertuah kerana berpeluang menjadi fasilitator kelompok bagi group aku. Kebetulan aku dah lama mengidamkannya sejak mendengar cakap-cakap dari group lain. Awal-awal lagi aku diminta oleh cik Faizura untuk mengetuai kelompok. Aku pun tak pasti sebab cik Faizura memilih aku. Mungkin dia tengok aku ni hyperaktif kot.. padahal..emm.. Akulah paling pemalu..hehe

Saya cuba..! kataku dengan yakin pada cik Faizura yang kusayang itu..

Setelah aku ambil masa lima minit sebelum mulanya kelompok yang akan aku handle, aku rangka secara ringkas perkara yang akan aku perkatakan sambil dibantu oleh cik Faizura sendiri.

Sambil tu cik Faizura juga ada mengatakan,
“Bantu Salasiah ya kawan-kawan yang lain.”

Haha.. nak tergelak aku.. hancuss la..

'Aku boleh.. ya Siti Thalathiah boleh, sayangku..!'

Bisikan-bisikan liar yang merosakkan tetap menerawang di minda.. namun tetap ku tepis walaupun tak banyak.

Aku cuba sedaya yang mampu..

Setelah ambil posisi yang terbaik, duduk dengan selesa, tangan diletakkan di atas paha, aku mula mengatur bicaraku yang kurang tersusun itu..

Setelah 20 saat berlalu..

“Aaaah...!”

Apa yang terjadi?

Aku nak mula semula..! Sebab ayat yang keluar dari mulut ini sangatlah tunggang terbalik posisinya.

Cik Faizura sedikit tergelak (rasanyalah) dan diiringi pujiannya macam biasa. Sangatlah pemurah dengan pujian. Itu yang aku respect. 

Aku mula semula..

Kali ini aku nampak wajah mereka semuanya serius. Aku pula yang tidak keruan.. Rupa-rupanya semua tu berupa sandiwara kerana lebih kurang 5 minit sesi kelompok berlangsung, mulalah buat perangai masing-masing.. 

Macam-macam kerenah yang aku kena layan. Ada yang buat-buat diam, ada yang tertahan-tahan dengan kesenyapannya, ada yang sememangnya pendiam..!

Diam pun susah, bising pun susah, semuanya ada teknik yang tersendiri sebenarnya. 

Setelah tamat sesi pada hari itu aku dapat banyak benda baru.. Semoga input tersebut kalis di mindaku. Aku sedar, segalanya perlu aku outputkannya dengan praktis..!

Antara pelajaran yang aku dapat ialah :
1) Jangan takut membuat silap
2) Tingkatkan peratus kemahiran kaunseling dalam kehidupan sehari-hari
3) Kaunseling kelompok lebih mudah untuk mengendalikannya berbanding dengan kaunseling individu
4) Dll

Nantikan giliran masing-masing. Semuanya menjanjikan keseronokan hingga menjilat jari..!

Makmal Kelompok
17/10/2012

0 comments:

Post a Comment