Aspek budaya yang terdapat
dalam filem Taare Zamen Par dapat dibahagikan kepada beberapa aspek iaitu di rumah, masyarakat
dan sekolah.
DI
RUMAH
1.
Anak-anak
diasuh untuk mencuci tangan sebelum makan.
2. Menyiapkan kerja rumah sebelum keluar rumah
3.
Menanggalkan
uniform sekolah apabila pulang dari sekolah
4.
Suri
rumah yang menyediakan sarapan pagi untuk keluarga sebelum suami dan anak-anak
keluar dari rumah.
5.
Budaya
menaiki bas ke sekolah
6.
Menghantar
suami yang keluar bekerja dan anak yang ke sekolah
7.
Ibu
lebih memanjakan anak berbanding dengan ayah yang tegas
8.
Budaya
kasih sayang yang diterapkan di rumah
BUDAYA
DALAM MASYARAKAT
1.
Buli
merupakan budaya yang berlaku dalam filem ini yang mana Ishaan yang dipukul
oleh sekumpulan rakan-rakan yang agak ganas perlakuannya.
2.
Budaya
ke rumah keluarga yang mana Ishaan yang teruk dipukul serang jiran
3.
Budaya
masyarakat kebanyakannya menghantar atau memindahkan ke sekolah berasrama
penuh. Perkara ini sama yang berlaku dalam masyarakat orang melayu yang
menghantar anak ke sekolah agama atau pondok. Harapan mereka yang mahukan anak
mereka akan berubah atau menjadi lebih baik.
4.
Budaya
masyarakat seperti ibu bapa yang mementingkan pencapaian akademik semata-mata
tanpa mengambil kira keupayaan dan kemampuan seseorang anak. Contohnya abang
Ishan yang selalu mendapat pujian daripada ibu dan bapanya kerana presasi yang
cemerlang dalam peperiksaan.
BUDAYA
DI SEKOLAH
1.
Budaya
menolong kawan semasa dalam kelas
2.
Melakukan
dendaan kepada pelajar yang lemah
3.
Budaya
bekerja sebagai buruh yang berlaku di bandar yang sedang pesat membangun.
4.
Budaya
menaiki bas ke sekolah
5. Murid-murid
yang tidak berminat ke sekolah dan memonteng dengan menggunakan alasan demam.
6.
Ibu
yang terus marah tanpa mengira perasaan anak
7.
Budaya
sukar untuk sesuaikan diri setelah pindah ke sekolah baru
8.
Budaya
menolong adik ketika dalam kesusahan
9.
Kasih
sayang abang terhadap adik
10. Menyambut perayaan di sekolah
REFLEKSI
ANDA TENTANG FILEM TERSEBUT
Menonton filem “Taare Zameen Par” yang
bermaksud bintang di bumi hasil karya Aamer Khan sangat terkesan dalam diri ini
kerana inilah kali kedua saya menonton filem tersebut. Mungkin pada kali yang
pertama saya hanya melihat dari satu sudut sahaja iaitu dari segi penggurusan pembelajaran
atau lebih kepada mengkali kecerdasan pelbagai. Namun pada kali ini saya mula
melihat dari segi budaya yang mana pelbagai aspek yang dapat saya kelaskan
iaitu budaya di rumah, budaya dalam masyarakat dan budaya.
Sepanjang
melihat filem ini, iaitu dari awal hingga akhir seolah-olah saya tidak mahu
terlepas daripada tayangannya di mata saya kerana setiap scean yang dipaparkan semuanya cerita utama yang ingin dikisahkan
lebih-lebih lagi menonton bersama-sama dengan rakan sekelas yang sedikit
sebanyak mempengaruhi suasana. Ada part
yang membuatkan saya terhibur, seperti nyanyian dan lagak bersahaja yang
dilakonkan oleh watak utamanya iaitu Ishaan. Penceritaannya juga banyak
memerlukan air mata untuk diraikan bersama-sama dengan babak yang memilukan.
Rakan-rakan yang lain juga turut menghayati kesedihan itu membuatkan saya turut
sebak.
Perasaan terharu, geram,
gembira semuanya ada dalam diri saya sepanjang hampir 3 jam saya mengadap skrin
layar tersebut. Ada part yang
membuatkan saya begitu bahagia apabila ada paparan babak yang menyentuh aspek
kekeluargaan yang ditekankan dalam sebuah keluarga. Tugas yang digalas oleh
seorang suri rumah juga mengingatkan saya kepada emak saya yang mana begitu
tekun melaksanakan tugas hakiki dengan penuh bertanggungjawab. Sifat kewanitaan
itu juga terkesan dan menyelit dalam diri saya yang mana keberadaan isteri di
sisi suami dan kasih sayang yang tidak berbelah bagi terhadap anak. Didikan di
rumah secara tidak formal seperti membasuh tangan sebelum makan, menanggalkan
pakaian sekolah setelah pulang dari sekolah dan sebagainya turut dimasukkan
dalam filem ini.
Selain itu kekaguman diri
saya jelas dapat dirasai kerana Ram Shakar atau guru muziknya yang dikatakan
mampu membuat pelajarnya kembali ceria dan bersemangat kerana Ishaan yang
sering murung, tidak berminat ke sekolah dan Ram Shakar mampu menyelesaikan
masalah yang dikatakan agak kritikal yang tidak diketahui oleh seluruh keluarga
sendiri.
Pada satu part yang mana saya turut tertanya-tanya
keberkesanan yang dialami oleh Ishaan apabila cikgunya itu melakukan pelbagai
perkara untuknya. Saya turut tersenyum puas apabila Ishaan yang memberi reaksi
dengan senyuman buat kali pertama setelah Ram Shakar yang menerangkan mengenai masalah
disleksia dan turut memberi contoh beberapa tokoh yang mengalami masalah yang
sama.
IMPAK
TERHADAP KERJAYA ANDA SEBAGAI KAUNSELOR
Sebagai seorang bakal kaunselor, fiem
ini memberi impak terhadap diri saya. Saya turut terfikir bahawa inilah gambaran
awal mengenai situasi di sekolah yang bakal saya ditempatkan kelak. Pelbagai
sudut yang dapat saya cungkil yang merangkumi aspek kerjaya sebagai kaunselor.
Aspek tersebut termasuklah yang pertama sekali karakter kaunselor itu sendiri,
persekitaran sekolah termasuk guru-guru dan pelajar lain, ibu bapa, masyarakat
di sekeliling dan sebagainya. Kesemua ini sangat berkait rapat dengan
kaunselor. Komitmen sebagai kaunselor sangat dituntut demi menjadi seorang
kaunselor yang efektif. Filem tersebut juga dapat membuka mata saya bahawa
kerjaya sebagai seorang kaunselor bukanlah suatu kerjaya yang mudah. Ianya
memerlukan seluruh kepakaran dalam mengubah masyarakat bukan hanya terhadap
pelajar, malah persekitaran yang signifikan termasuklah guru-guru lain dan ibu
bapa.
Antara
sikap yang perlu ada dalam seorang kaunselor ialah penyabar. Sikap inilah yang
perlu sebati dalam diri kaunselor dalam menghadapi kerenah klien termasuklah
ibu bapa dan pelajar itu sendiri. Kesabaran yang ditonjolkan dalam filem
tersebut turut memberi kesan terhadap diri saya yang mana kaunselor sememangnya
memerlukan hati yang kebal untuk menghadapi segala permasalahan.
Selain
itu, sikap lain yang memberi impak terhadap bakal kaunselor seperti saya ialah
empati. Empati dalam bidang kaunseling ialah bermaksud kaunselor menyelami
permasalahan klien dan menempatkan dirinya dalam situasi klien. Sifat ini ada
dalam diri cikgu Ishaan iaitu Ram Shakar. Dia merasa sangat sedih, simpati dan
seterusnya empati dengan kejadian yang menimpa Ishaan yang dikatakan mengalami
masalah pembelajaran.
Kekreatifan
dalam method pembelajaran juga dikatakan sangat dituntut oleh seorang guru
lebih-lebih lagi seorang kaunselor kerana pendekatan yang pelbagai perlu
dititik beratkan untuk memupuk minat pelajar kerana setiap manusia dikatakan
mempunyai kecerdasan pelbagai seperti teori Steven Harvard. Ini dapat dilihat
yang mana Ram Shakar yang menganjurkan satu pertandingan melukis di peringkat
sekolah yang turut disertai oleh pelajar dan guru dan ibu bapa.
Berusaha
membantu masalah yang dialami oleh pelajar dengan sepenuh hati. Ini termasuklah
menyiasat pelajar yang bermasalah untuk mengetahui punca yang sebenar. Ram
Shakar dikatakan mengajar pelajaran yang ringkas berkaitan dengan disleksia dalam
kelas sehingga memberi kesan ke atas Ishaan dan dari situlah dia membantu
sedayanya dengan mengajar membaca dan mengira sedikit demi sedikit termasuklah
cara yang melibatkan sentuhan, pendengaran, pergerakan dan teknik penghafalan.
Tugas
kaunselor yang dikatakan turut dimasukkan dalam cerita itu termasuklah
menyedarkan ibu bapa mengenai permasalah yang dialami oleh anak. Menukarkan
anak ke sekolah asrama bukanlah satu keputusan yang tepat untuk menyedarkan
anak kerana Ishaan sebenarnya ke sekolah pendidikan khas. Pada awalnya ibu bapa
Ishaan tidak dapat menerima kenyataan dengan masalah yang dialami anaknya itu.
Selain
itu, sebagai kaunselor juga perlunya mengetahui masalah-masalah berkaitan abnormal
seperti yang telah dipelajari sebelum bergelar kaunselor iaitu masalah
ketidakmampuan Ishaan dalam masalah pembelajaran ialah berkaitan dengan
abnormal. Jadi, sebagai kaunselor, masalah-masalah abnormal lain perlu dihadam dan
dikesan supaya tidak timbul masalah sosial lain dan sebagainya.
~assignment~
Pelbagai budaya, semester 5, 2012
0 comments:
Post a Comment